Låt oss först och främst konstatera att coronapandemin är inte över. Vi ska fortsatt vara försiktiga, träna och träffas på avstånd och respektera varandra precis som vi gjort under majoriteten av året. Ju bättre vi sköter oss, desto snabbare kan vi återgå till det nya normala – som med all säkerhet kommer skilja sig från det gamla normala.

Många är överens om att det kommer finnas ett före-och-efter-corona-tänk med monumentala skillnader i såväl beteende som rutiner. Träningsbranschen har precis som många andra branscher haft det svårt: anläggningar har helt eller delvis fått stänga ner, dra ner på pass, platser och besökarantal och infört städrutiner värda ett sjukhus. Branschträffar och -mässor har ställts in, liksom flera av våra största sportevenemang och publikfester. Ett otroligt dystert år, men som med facit i hand utmanat oss till att tänka långt utanför den berömda boxen.

Att lära sig av det oförutsedda – tre tips inför framtiden

Det säger sig självt att det är svårt att förbereda sig inför det oförutsedda. Men när det väl inträffar, hur hanterar vi och lär vi oss av det? Och hur kan vi göra det bästa av situationen när det nya normala kommer? Nedan följer tre tips på hur du kan gå tillväga:

  • Framtidssäkra din verksamhet

    Om du inte redan har en krishanteringsplan, upprätta en! Ta allting du lärt dig av coronapandemin: allt du förändrat, lagt till, skapat, tagit bort, sparat och kastat med förhoppning om att det kan komma väl till pass i framtiden. Är du en av dem som infört onlineträning och virtuella klasser? Finns det intresse och vinning i att vidareutveckla konceptet för att vara fortsatt vara relevant i utbud för dina medlemmar, eller arkiverar du det inför framtida bruk? Utvärdera och agera!

 

  • Prioritera försäljning

    Var kreativ och hitta nya vägar för att boosta din försäljning! Hitta nya medlemmar, reaktivera dina gamla medlemmar som lagt ner träningen eller kanske tränat utomhus på egen hand, locka både gamla och nya medlemmar till nya program som ligger utanför ditt vanliga utbud: kom-igång-med-träningen-grupper, löp-grupper, PT-small group i olika former, anordna olika evenemang och workshops (kanske med en känd träningsprofil).

 

  • Tänk hybrid

    Så länge det finns restriktioner gällande folksamlingar och sammankomster (i skrivande stund gäller 50 personer) – satsa på att erbjuda träning både inomhus, utomhus och online om du har den möjligheten. Att träna utomhus är fantastiskt under stora delar av året och hjälper även till att hålla besökarantalet nere inne i gymmet. Även när det är fritt fram för oss att röra oss som vi är vana vid är uteträning en god idé då det inte låser upp ytor och lokaler inomhus. Utnyttja gärna utegym om du har förmånen att ha något i närheten.